THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

fredag den 18. september 2009

Ler - Keramik - Raku. Dagens tanker på skrift.

Så blev vi præsenteret for et nyt materiale, ler, og mine tanker strøg straks til en udsendelse jeg har set denne sommer om udelivet.

Udeliv fra DR Friland
Gad vide om linket forbliver at være aktivt, selv om det bliver fjernet fra DR's "Direkte Links"-side.

I udsendelse demonstrerer en keramiker jydepotte eller sortpotte teknikken og efter dagens indkald på seminariet undrer jeg mig over, hvor lidt tid leret skal tørres inden det brændes. Måske har de været usædvanlig heldige i udsendelsen da deres keramik ikke ikke revnede eller smuldrede i bålet.

Da vi sad, der, i værkstedslokalet og formede vores lerklump med bind for øjnene, havde jeg også udsendelsen i mine tanker og forsøgte at forme klumpen efter samme principper, men jeg opdagede hurtigt, at min klump var for stor og tung.



Skålens sider i mit forsøg blev for tunge til at holde formen og den fladede ud til en skive.




I udsendelsen tørredes skålen også flere gange ved bålet i løbet af formgivningen. Det har sikkert været nødvendigt med mellem-tørringerne for at holde på formerne.

0 kommentarer: